Het echtpaar staart met open mond van ongeloof naar de autoverkoper aan de andere zijde van de tafel. Ze zijn in onderhandeling over het inruilen van hun auto.
De autoverkoper kijkt op van het toetsenbord waar hij tot zojuist driftig op had zitten tikken en herhaalt;"Sorry, maar op basis van deze gegevens kan ik jullie niet meer geven voor de in te ruilen auto".
De man en de vrouw tegenover hem kijken nog steeds verbouwereerd.
"wacht", zegt de autoverkoper. Hij draait zich om en een paar seconden later ratelt een printer. Hij legt een A4-tje op tafel en wijst met een pen een regel aan. "hier zit 't em in, deze meterstand klopt niet met de opvolgende.Of de teller is teruggezet of het is een tikfout". Hij haalt het blad naar zich toe om er zelf nog eens naar te kijken; "ik denk het laatste", zegt hij, "want de rest ziet er toch logisch uit, ....maar op grond hiervan krijg ik de auto aan de straatstenen niet kwijt. Die gaat richting Oost-Europa".
De vrouw, met het gevoel elk moment door de grond te kunnen zakken, vraagt zich af hoe dat nu mogelijk is. Ze hebben de auto met NAP- garantie gekocht."en dit is het laatste keurrapport", ze diept het formulier op uit haar tas en laat het aan de verkoper zien."tja, zegt de autohandelaar, dat zegt niets, maar als het een typfout is zullen jullie het moeten laten aanpassen via de garage waar jullie 'm kochten en lieten onderhouden.
Hij noemt wat laatdunkend de naam van de garage, die op het laatste APK-keurrapport staat.De man van het stel reflecteert meteen dat de auto niet daar is gekocht en noemt de merkdealer waar deze wel vandaan komt. Als de autoverkoper deze naam hoort, verandert zijn blik. Hij mompelt dat "zij toch wel beter zouden moeten weten".
Hij raadt vervolgens het koppel aan om naar deze merkdealer te gaan om een en ander recht te laten zetten. Als de typfout door hen is gemaakt kunnen alleen zij deze ongedaan maken bij de Nationale AutoPas (NAP)
Wat een moment voordien nog een mogelijke koopovereenkomst voor een nieuwe auto zou zijn geworden is opeens een web vol intriges.
De autoverkoper belooft de auto, waar hun oog op was gevallen, een paar dagen te reserveren, zodat ze de kans krijgen een en ander recht te zetten.
Behoorlijk geagiteerd gaat het stel op pad naar de merkdealer waar ze een paar jaar geleden de auto kochten, met, waar de vrouw stellig in is, NAP-garantie.
De kilometerstand waar het om draait dateert nog van ruim twee jaar voor hun aankoop, dus zijn ze van mening dat de merkdealer dit toch wel zou moeten hebben gecontroleerd voor zij een auto met NAP-garantie verkochten.
Zeker omdat alleen een garage de mogelijkheid heeft om de chronologische voertuiggegevens van het NAP in te zien en zij als klant en eigenaar van de auto dus niet!
"koop je een auto bewust bij een duurdere dealer om dit soort praktijken te vermijden, blijkt ook die het niet zo nauw te nemen" snauwt de vrouw. Ze is boos want ze voelt zich bekocht en nog meer vooral in haar goede naam geschaadt. Daarnaast worden ze nu ook met financiele schade door een lagere verkoopwaarde door dit verborgen gebrek geconfronteerd. Ze is zo pissig dat ze meteen juridische stappen tegen de merkdealer wil gaan nemen.
Aldaar aangekomen adviseert de echtgenoot haar maar even rustig in de auto te wachten om af te koelen, terwijl hij zich met de meegekregen uitdraai van de voertuiggegevens naar binnen begeeft.
Al na enkele minuten komt de man weer naar buiten...om enkel de autopapieren, het onderhoudsboekje en de huidige kilometerstand op te halen. Terwijl in de tussentijd de nagels door de stress een stukje korter zijn geworden en het weer zich, heel toepasselijk, laat gelden met een stevige onweersbui, komt na ruim een half uur de man weer terug en stapt in de auto.
Onderweg naar huis vertelt hij dat de garagehouder het eerst had willen afdoen met dat het voor hun inkoop dateerde, maar na aandringen zou er nu toch een faxmail naar de NAP gestuurd worden, met het verzoek om de kilometerstand te rectificeren. De man zou de mail geforward krijgen en dan zou het met een paar dagen gedaan moeten zijn.
Thuis aangekomen duikt de vrouw haar administratie in om het aankoopcontract op te diepen en laat nog steeds geagiteerd door de situatie aan haar man zien dat er daadwerkelijk een vinkje staat bij de Logische Kilometerstand voor de Nationale Auto Pas.
Een dag later, nog geen mailtje gekregen, de echtgenoot belt wederom de merkdealer om duidelijk te maken dat de zaak niet op de lange baan moet worden geschoven.
Een dag erna belt de merkdealer op. Vrouw neemt op. De faxmail is weg maar er is nog geen reactie. De mail naar het echtpaar was gebounchd dus mogelijk had hij iets verkeerds gedaan met het mailadres, daarom belde hij maar even. De merkdealer en de vrouw praten even na over de situatie. Er wordt uitgelegd dat er mogelijk in 2009, juist het aankoopjaar, iets is misgelopen toen de kilometerstanden door de RDW naar het NAP zijn overgeschreven. Hiermede bevestigt de merkdealer, zonder het te weten, de informatie die de vrouw inmiddels al op het internet had teruggevonden bij gelijkwaardige zaken.
Dan komt een aantal dagen het verlossende mailtje; De Nationale Autopas heeft de correctie toegekend en hun auto is nu voorzien van de werkelijke chronologische voertuiggegevens.
Voor het echtpaar een pak van hun hart, zij het dan dat het te laat is voor de nieuwe auto waar hun oog op was gevallen.Die is reeds verkocht.
Maar het is toch te gek voor woorden dat de economische waarde van een auto, afgezien zijn staat natuurlijk, afhankelijk is van een eenmalig invoeren van een kilometerstand bij het NAP, door die willekeurige garagehouder, waar je auto voor een (APK) beurt of onderhoud hebt afgegeven.Het wordt niet eens gecontroleerd.
En de eigenaar....... die wordt er dus pas mee geconfronteerd als hij de auto wil inruilen of verkopen.
Wat betreft het echtpaar. Ze zullen alleen nog maar gaan voor een andere auto waarbij een chronologische uitdraai van de NAP met betrekking tot de voertuiggegevens kan worden overlegd. Verder schijnt het niet uit te maken of je die auto koopt bij een merkdealer of een sjacheraar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten